KNOV Winkelmandje (0) Menu

Mededingingswet

Gepubliceerd: 07 juli 2015, laatste update: 21 september 2015

De Mededingingswet bedoelt de onderliggende concurrentie te bevorderen. De achterliggende gedachte is dat concurrentie leidt tot innovatie, betere kwaliteit en lagere prijzen.

ACM: Samenwerken om de zorg te verbeteren mag

Afspraken maken over wie zorg levert en/of om omzet veilig te stellen, mag niet. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt keuzes en kansen voor bedrijven en consumenten voorop. Dat geldt ook voor verloskundigen. Samenwerken om de zorg beter te maken is natuurlijk prima.

Afspraken maken over wie zorg verleent aan welke cliënten mag niet. Daarmee worden namelijk de keuzemogelijkheden van cliënten beperkt. 

Voorbeelden van afspraken

Enkele voorbeelden van afspraken die niet door de beugel van de Mededingingswet kunnen:

  • Samen bepalen welke (nieuwe) verloskundige zich mag vestigen in de regio;
  • Afspreken dat (nieuwe) verloskundigen zich niet mogen aansluiten bij een bepaalde Kring;
  • Extra – niet zorg gerelateerde – eisen stellen aan het lidmaatschap van een Kring, waardoor nieuwe leden worden uitgesloten;
  • Afspraken maken om niet elkaars cliënten over te nemen;
  • Afspraken maken om geen cliënten in elkaars werkgebied te werven of op een andere manier reclame te maken;
  • Afspraken maken om niet meer dan een bepaald aantal echo’s of soortgelijke behandelingen als extra service aan te bieden;
  • Afspraken maken dat verloskundigen zich niet mogen onderscheiden van de andere verloskundigen in de buurt.

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen

Beroepsorganisatie van en voor verloskundigen

Word lid