Nieuwsbericht

22 december 2022

Het afgelopen jaar is de aanlevering naar Perined niet altijd even soepel verlopen. Door de nieuwe manier van aanleveren, zijn er veel foutmeldingen teruggekomen. Samen met Perined en alle betrokken partijen werkt de KNOV aan een verbetering door middel van diverse projecten. We leggen in dit bericht uit wat er wordt en is gedaan om de aanlevering te verbeteren, maar ook wat je zelf kunt doen voor de aanlevering van dit jaar. 

Maak gebruik van invulinstructies  

Er zijn invulinstructies opgesteld die inzicht geven in welke velden uit je dossier belangrijk zijn voor de Perined-aanlevering. Als het in jouw systeem nog niet mogelijk is om aan te leveren, kun je wel alvast het dossier controleren op de velden die genoemd zijn in de instructie. Dit scheelt tijd op het moment van aanleveren. 

Audit op Perined-aanlevering  

Op vraag van de KNOV, NVOG en NVK heeft een onafhankelijke partij dit jaar een audit gedaan op de aanlevering naar Perined. Hieruit bleek onder andere dat de technische foutafhandeling bij het systeem dat de berichten ontvangt beter kan. Soms komen deze technische foutmeldingen zelfs bij de verloskundige terecht, terwijl dit niets te maken heeft met de inhoud van het dossier. Voor de komende aanlevering zijn aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat er minder foutmeldingen kunnen ontstaan.  

Data-journey  

De KNOV is in samenwerking met Perined een project gestart om in alle openheid de weg vast te leggen die data doorloopt. Dit, om te zien hoe het doorgeven van gegevens aan Perined verloopt en waar het beter kan/moet. Wat gebeurt er met gegevens vanaf het moment dat iets wordt vastgelegd in het verloskundig dossier (EPD/ECD) tot wat er uiteindelijk op mijnPerined verschijnt. Meer informatie hierover is terug te lezen in dit nieuwsbericht

Kosten 

De leveranciers berekenen mogelijk kosten voor de aanlevering. Vrumun doet dit sinds vorig jaar. Waarschijnlijk vragen ook Onatal en Orfeus dit jaar een bedrag per bericht voor de aanlevering van 2022, omdat zij veel aangepast hebben om de aanlevering naar Perined mogelijk te maken. Perined en de KNOV zijn hierover met hen in gesprek, maar hierover is helaas nog geen duidelijkheid. Perined houdt op hun website per leverancier een overzicht bij over de status van de aanlevering en veel gestelde vragen.  

Vragen 

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Vragen over de aanlevering naar Perined kun je stellen bij het wekelijkse vragenuur van de KNOV (elke dinsdag tussen 16.00 en 17.00 uur) of via Mijn KNOV*. Daarnaast heeft ook Perined een wekelijks vragenuurtje iedere donderdag van 15.00-16.00 uur.  
 
* De helpdesk is gesloten van 26 december tot en met 30 december 2022