KNOV Winkelmandje (0) Menu

Marktwerking in de zorg: fast food of super food?

21 augustus 2014

Verloskundige Vivian Vietje-Scholte stelt in haar blog op Zorgkaartnederland.nl de vraag: verleiden we cliënten tot lekker snacken of bieden we gedegen zorg? In bijgaande blog haar visie op de marktwerking in de zorg. 

Marktwerking in de zorg: fast food of super food?

door Vivian Vietje-Scholte

Heb je dat ook wel eens? Eigenlijk heb je de groente thuis al klaar liggen, maar die pizza of hamburger is erg aanlokkelijk.

Hoewel ik op zo’n moment altijd mijn moeders stem in mijn geweten hoor die zegt: ‘Daar kan je toch niet op leven?’, moet ik eerlijk bekennen dat ik toch wel eens zwicht voor zo’n lekkere ongezonde snack.

Tegenwoordig kunnen we cliënten verleiden tot lekker snacken in plaats van het aanbieden van gedegen zorg. We moeten ook wel met de huidige marktwerking in de zorg. Want is het bij u niet te krijgen, dan wel bij de concurrent. 

Hip en aantrekkelijk

Gratis extra echo’s, avondspreekuur, goodiebags, gelikte websites, actieve social media en dat alles om maar hip en aantrekkelijk te blijven en zo de cliënt te lokken naar jouw zorg. Dit om de minimale omzet te behalen is die nodig in voor een florerend zorgbedrijf.

Marktwerking: betere zorg en meer innovatie?

Maar ik hoor u denken, op zich toch niet erg die extra service, is dat niet juist het voordeel van marktwerking? Betere zorg en meer innovatie? De cliënt zou zo de beste zorg op maat kunnen kiezen, hoe ze het zelf wenst. En toch ageer ik hier tegen. Deze service is op zich zelf staand niet erg, maar zoals mijn moeder zei, je kunt er niet op leven. We zouden dus niet onze cliënten moeten misleiden met deze concurrentievormen. Zeker niet in de verloskunde. Ik zal het uitleggen:

De drijfveer van de vroedvrouw

Zorg in de puurste vorm is om te dienen, niet om te verdienen. De aard van marktwerking staat haaks op de aard van zorg. Vroeger was de vroedvrouw een wijze vrouw uit het dorp, waar je de zorg van aannam, en vertrouwde op haar wijsheid en kunde. Zij gaf je vertrouwen dat jij het kon, een kindje baren en moeder zijn. Dit in ruil voor een appel en een ei. Het economisch verdienmodel was bij deze wijze vrouwen geen drijfveer. Maar hun drijfveer was hun passie en kunde om vrouwen te helpen. 

De kern van goede, verloskundige zorg

Dit is waarom ik zou willen dat een vrouw voor mij als verloskundige kiest en dat klinkt misschien niet heel sexy. Goede zorg, die er op gericht is om de ander te dienen, zodat zij voldoende vertrouwen in haar lichaam krijgt om haar kind te baren en te voeden. Dit vertrouwen creëren is de kern van goede verloskundige zorg.

Een avondspreekuur klinkt leuk als je een drukke baan hebt en alleen ‘s avonds tijd voor een controle hebt, maar het komt de kwaliteit niet ten goede als je verwezen moet worden naar het ziekenhuis, die op dat moment geen poli open heeft. Een kindje vraagt ruimte van jou in je buik, maar ook in je hart, je leven en in je agenda.

Echo’s of zelfvertrouwen

Net als extra echo’s, vroeger had je er geen of 1, nu minstens 4! Op zich is het heerlijk alle geruststelling die we kunnen krijgen door de huidige echografie. Maar ik daag je uit om het vertrouwen uit jezelf te halen en te letten op de signalen die je kindje je geeft. Dit in plaats van alleen je vertrouwen te stellen op apparaten buiten jou om.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen echo’s of avondspreekuur, en een lekkere snack is best fijn op zijn tijd. Maar moeten we als professionals niet oppassen in het aanbieden van snelle snacks alleen om te concurreren?

Voeden we de hap snap zorg, of willen we goede zorg, als basis voor gezonde gezinnen?

Vivian Vietje-Scholte

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • Twitter
  • E-mail

Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen

Beroepsorganisatie van en voor verloskundigen

Word lid

Contact

Bel 088 888 39 99 of mail info@knov.nl

Bereikbaar van ma t/m vrij 9.00-17.00 uur