Informatie

Laatste update: 28 november 2025
Plaatsingsdatum: 04 januari 2021

Inzet van een professionele talentolk voor het leveren van verloskundige zorg wordt in alle gevallen vergoed. Hoe de tolk vergoed wordt, hangt af van de cliënt en of je in de eerste of tweede lijn werkt. 

De richtlijn Omgaan met taalbarrières in de zorg en het sociaal domein helpt besluiten of een professionele tolk nodig is. 

Let op: de KNOV heeft een mantelovereenkomst met Global Talk. Leden van de KNOV kunnen daardoor tegen gereduceerde tarieven een tolk inschakelen via Global Talk. Bij Ondersteunende producten vind je de speciale tarievenlijst (wel even inloggen). 

  • Je kunt altijd een tolk inschakelen als je dat nodig vindt om goede zorg te bieden. Je kunt een tolk inschakelen via een tolkendienst of door een tolk te zoeken in het Register beëdigde tolken en vertalers.  

    De praktijk betaalt de factuur van de tolk of tolkendienst. Vervolgens kunnen de kosten voor het inzetten van tolken worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar of het CAK. Dit kan per kwartier, volgens de NZa-prestatie Tijdelijke toeslag inzet tolk (1723). Het maximumtarief voor het inzetten van tolken vind je in de prestatie- en tariefbeschikking verloskunde van de NZa, onder het kopje toeslagen.  

    Bij Ondersteunende producten vind je de Q&A over de Tijdelijke toeslag inzet tolk. 

  • Je kunt het beste in jouw ziekenhuis vragen hoe je een tolk inschakelt. De toegang tot tolken is niet in elk ziekenhuis hetzelfde geregeld. Als de toegang niet goed geregeld is, kun je verwijzen naar de richtlijn ‘Omgaan met taalbarrières in de zorg en het sociaal domein’ die gepubliceerd is op 9 oktober 2025. Daarin staat heel duidelijk dat je een tolk mag inschakelen wanneer je dat nodig vindt om goede zorg te bieden.  

    De kosten voor het inschakelen van tolken zijn opgenomen in de tarieven van ziekenhuizen en klinieken. 

  • Je kunt gratis een tolk inschakelen met het nummer van de COA-zorgpas van de cliënt. Dit doe je via de tolkendiensten van Global Talk: Regeling COA-zorg - Global Talk. Dit geldt voor zowel cliënten in de eerste als in de tweede lijn. 

  • Je kunt gratis een tolk inschakelen met de AGB-code van je organisatie. De AGB-code van jouw organisatie kun je opzoeken in het AGB-register. Je schakelt de tolk in via de tolkendiensten van bureau Global Talk: Oekraïense Ontheemden. Dit geldt voor zowel cliënten in de eerste als in de tweede lijn. 

Nieuws

Overig

Meer Vakkennis & Wetenschap

Meer Werk & Organisatie

Oproepen

Agenda