Nieuwsbericht

11 februari 2021

Als verloskundige heb je een belangrijke rol in de ondersteuning van je cliënt in de transitie naar ouderschap en in het bereiken van optimale psychosociale gezondheid (sociale verloskunde). Hiermee geef je het kind de best mogelijke start in zijn of haar leven. Daarom brengt de KNOV de campagne ‘Mamaliefde en Papaliefde’ graag bij je onder de aandacht.

Op 9 februari heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne ‘Mamaliefde en Papaliefde is’ gelanceerd vanuit het programma: Kansrijke Start. Praat met je zorgverlener over je zorgen rondom financiën, relatie, of huisvesting. Dat is het doel van de campagne die zich, door middel van lokale communicatiemiddelen en social media, richt op aanstaande ouders in een kwetsbare situatie. VWS hoopt daarmee stress te verminderen bij ouders. Stress bij aanstaande ouders over bijvoorbeeld financiën, relaties of huisvesting kan van grote invloed zijn op het verloop van de zwangerschap. Na de geboorde kan stress bij ouders leiden tot een gebrek aan sensitiviteit en daarmee tot onveilige hechting van het kind. Als verloskundigen kun je de cliënt een luisterend oor bieden en doorverwijzen naar de juiste dienstverlener (bijv. de JGZ). Heb je nog geen bruikbare contacten op dit gebied, kijk dan eens op de Wegwijzer Kansrijke Ontmoetingen van het CPZ. Via de Geboortezorglandschapskaart vind je de beschikbare contactgegevens van bijvoorbeeld de JGZ in jouw VSV regio.

Beschikbare campagnemiddelen voor in jouw praktijk

‘Mamaliefde en Papaliefde is’ heeft een campagne toolkit ontwikkeld met posters, flyers en video’s met ervaringsverhalen. Deze kun je als verloskundige gratis downloaden of bestellen via de website van Kansrijke Start of via je lokale coalitie. Je kunt de materialen inzetten in je praktijk of bijvoorbeeld via eigen social media kanalen delen.