Tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) afgelopen zomer heeft het bestuur de hoofdlijnen van het proces voor de bestuursopvolging toegelicht. In de afgelopen weken heeft het bestuur kennismakingsgesprekken gevoerd met verschillende leden. In deze gesprekken ging het bestuur in op wat het betekent om bestuurder te zijn: Wat doet het bestuur, hoe werkt het bestuur, met wie werken ze samen en wat betekent dit qua tijdsbesteding en vergoeding.
Bekijk hier de presentatie die tijdens deze kennismakingsmomenten is gebruikt. 
De komende weken staan de vacatures voor twee nieuwe bestuursleden open!
Goed om te weten: Deelname aan een kennismakingsmoment was geen verplicht onderdeel van de procedure. Iedereen die aan het onderstaande profiel voldoet kan solliciteren.
Profiel
De bestuurskandidaat voldoet aan de volgende vereisten:
- Kennis van verloskunde en actuele ontwikkelingen in het vakgebied, waaronder lidmaatschap van de KNOV of bereid zijn om lid te worden van KNOV
- Inzicht in zorgbeleid en maatschappelijke context van de verloskunde, senioriteit
- Begrip van verenigingsstructuur en besluitvormingsprocessen (is een pre)
- Basiskennis van financiële verslaglegging en begrotingen (is een pre)
- Motivatie
- Visie
Daarnaast beschikt de kandidaat over de volgende competenties:
- Strategisch denkvermogen en lange termijnvisie
- Samenwerking en overleg in een collegiaal bestuur
- Effectieve communicatie (mondeling en schriftelijk)
- Betrouwbaarheid en integriteit
- Netwerk- en omgevingssensitiviteit
- Onderhandelings- en bemiddelingsvaardigheden
- Zelfreflectie en leervermogen
- Probleemanalyse, oordeels- en visievorming
- Daadkracht en durf
Procedure
Van 18 december 2025 tot en met 14 januari 2026 kun je solliciteren op de bestuursvacature. Daarna vindt de selectie plaats. Het bestuur wordt hierbij ondersteund door Marjolein Voskuil, organisatiepsycholoog, als externe begeleider. De eerste selectie vindt plaats op de brieven en cv’s. Op basis daarvan worden kandidaten voor een assessment geselecteerd en uitgenodigd. Bij vragen over dit selectieproces kan contact worden opgenomen met Marjolein via marjolein@workmind.nl.
De assessments vinden plaats op 4, 9 en 11 februari 2026 tussen 10.00 en 15.30 uur in Naarden. Houd hier vast rekening mee in je agenda.
Uiteindelijk hoopt het bestuur twee kandidaten te selecteren, die zullen meelopen in de maanden maart tot en met mei. Het is de bedoeling dat de kandidaten 8 tot 10 uur per week beschikbaar zijn, waarvan in elk geval iedere donderdag fysiek op de Domus Medica in Utrecht. Voor deze uren is een vacatievergoeding beschikbaar. Uiterlijk in mei wordt de definitieve keus gemaakt om kandidaten voor te dragen voor de ALV van juni 2026.
Hoe kun je reageren?
Je solliciteert door je cv en motivatiebrief te mailen naar bestuursleden@knov.nl. In zowel je uitgebreide motivatiebrief als je cv laat je zien hoe je voldoet aan het gevraagde profiel.
Daarnaast vraagt het bestuur om in je brief in te gaan op de volgende vragen:
- Welke trends, ontwikkelingen en kansen zie je binnen de beroepsgroep?
- Hoe zou de vereniging hier volgens jou op moeten inspelen?
- Welke bijdrage wil je als bestuurslid leveren aan het realiseren van die koers?
- Welke kwaliteiten, expertise en ervaring breng je mee, en wat zijn je valkuilen en ontwikkelpunten?
- Hoe werk jij aan en vanuit de verloskundige beroepsidentiteit?
Het bestuur ziet uit naar je sollicitatie en naar nieuwe collega-bestuurders die samen willen bouwen aan de toekomst!