04 mei 2020

De SGV heeft haar Jaarverslag 2019 gepubliceerd. Voor de geschillenbehandeling houdt de SGV de Geschilleninstantie Verloskunde in stand. In 2019 zijn twee geschillen ingediend, waarbij beide keren een nader te bepalen bedrag aan schadevergoeding werd gevraagd. Eén geschil werd niet ontvankelijk geacht, omdat de gebeurtenis te lang geleden had plaatsgevonden.

De geschilleninstantie heeft in 2019 uitspraak gedaan over drie geschillen. Een geschil is niet tot een uitspraak gekomen. Daarnaast zijn in 2019 twee geschillen uit 2018 verder afgehandeld.

Er werd geen schadevergoeding toegekend. In het verslagjaar zijn geen schikkingen getroffen.

De Geschilleninstantie

Elke zorgaanbieder moet zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie. Dit is een verplichting die de WKKGZ stelt en is per 1 januari 2017 ingegaan. Voor het geval een klacht geen uitkomst biedt, kunnen cliënten een geschil voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie in de zorg.

Die instantie kan een bindende uitspraak doen over het geschil. Ook kan de geschilleninstantie een schadevergoeding toekennen tot €25.000. Leden van de KNOV zijn kosteloos aangesloten bij de Geschilleninstantie Verloskunde en hoeven zich hiervoor niet afzonderlijk aan te melden.

Lees hier de uitspraken van de Geschilleninstantie Verloskunde.