Nieuwsbericht

06 februari 2023

In de afgelopen jaren is de wereld, de samenleving en de Nederlandse gezondheidszorg snel veranderd. Nieuwe regelgeving, technologische ontwikkelingen, sociale media en veranderende zorgvragen van de cliënt beïnvloeden de zorg, maar ook de positie van de KNOV en de hoeveelheid projecten. In de praktijk hebben we gemerkt dat de visuele identiteit, denk aan: logo, lettertype, kleur, design, fotografie en video die samen uiting geven aan het gevoel en de ervaring van de KNOV eigentijdser en krachtiger kan. Maar ook dat er meer voorbeelden nodig zijn van nieuwe (digitale) middelen, zodat we alle projecten éénduidig kunnen communiceren.  
 
Door al deze veranderingen vindt de KNOV dit het juiste moment om de visuele identiteit aan te pakken. In dit geval zal het gaan om het moderniseren van de huisstijl, waarbij wordt gekeken naar welke elementen kunnen blijven bestaan en welke worden vervangen. Deze vernieuwing heeft als doel een positieve bijdrage te leveren aan onze organisatie en het zichtbaar maken van de resultaten die we boeken. 

Afbeelding: een mooi (commercieel) voorbeeld van airbnb om aan te tonen hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan de visuele merkidentiteit.

Concreet resultaat van dit traject is een huisstijlhandboek voor het KNOV-bureau waarin de richtlijnen en specificaties worden beschreven en dienen ter ondersteuning van de ontwikkeling van alle communicatie-uitingen en projecten. Dit zorgt voor consistentie, herkenbare communicatie en zal het totaalbeeld van de KNOV versterken én zorgen voor een goede positionering en herkenbaarheid van de verloskundige in Nederland. Zoals jullie verloskundigen staan aan de basis van een gezond leven, is een visuele identiteit de basis voor een sterke organisatie.  

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door ZonMw.