KNOV Winkelmandje (0) Menu

Jaarverslag 2020 Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg

04 maart 2021

Het CBKZ heeft haar jaarrapportage over het jaar 2020 uitgebracht. Er zijn in totaal 66 klachten ingediend. De meeste klachten betroffen het professioneel handelen van de verloskundige (28) en de communicatie (14).

Overige klachten gingen over veiligheid, over ongewenst of onethisch gedrag en over de klachtbehandeling door de verloskundige. Een aantal klachten is niet in behandeling genomen.

Maak klachten bespreekbaar

In de klachten zien we regelmatig dat een cliënt rechtstreeks naar de klachtenfunctionaris gaat, zonder eerst een gesprek aan te gaan met de verloskundige. Maar liever ben je dit natuurlijk voor en los je de klacht zelf op. Maak klachten daarom bespreekbaar in jouw praktijk en laat je cliënten weten wat te doen als ze niet tevreden zijn. CBKZ geeft hier bijvoorbeeld trainingen in die je kunt vinden in PE online en op hun website.

De hele aanbeveling lees je in het Jaarverslag:

    Het CBKZ en de KNOV

    In 2020 waren er 1032 waarnemers en 1475 praktijkhouders aangesloten bij het CBKZ.

    Praktijkhouders en waarnemers zijn vanuit de WKKGZ verplicht zich aan te sluiten bij een klachtenfunctionaris. Verloskundigen die lid zijn van de KNOV kunnen tegen een aantrekkelijk tarief bij het CBKZ een abonnement klachtenfunctionaris afsluiten.

    Deel via:

    • Facebook
    • Twitter
    • Twitter
    • E-mail

    Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen

    Beroepsorganisatie van en voor verloskundigen

    Word lid

    Contact

    Bel 088 888 39 99 of mail info@knov.nl

    Bereikbaar van ma t/m vrij 9.00-17.00 uur