Op 12 november publiceerden wij een bericht over de tijdelijk beperkte leverbaarheid van oxytocine. De afgelopen weken hebben we van meerdere leden gehoord dat zij problemen ervaren met de levering van oxytocine. We begrijpen dat dit vragen en onzekerheid met zich meebrengt. Met dit bericht geven we graag meer helderheid over de huidige situatie.
De hoofdfabrikant van oxytocine heeft momenteel te maken met leveringsproblemen. Als alternatief is het nog steeds door de IGJ toegestaan om het in het buitenland oxytocine aan te schaffen als parallelimport.
Ziekenhuisapotheken lijken nog wel aan oxytocine te kunnen komen. Het aanschaffen van oxytocine via parallelimport lijkt voor ziekenhuisapotheken gemakkelijker. Zij hebben meer ervaring met parallelimport, omdat zij regelmatig te maken hebben met wisselende geneesmiddeltekorten.
Ons advies is daarom om, in ieder geval voor de korte termijn, contact op te nemen met je ziekenhuisapotheek of een andere apotheek in de buurt om te informeren naar de beschikbaarheid.
Heb je vragen naar aanleiding van bovenstaande of ervaar je toch leveringsproblemen? Laat het ons dan weten via de Helpdesk. We denken graag met je mee.