Verloskundigen worden steeds vaker lastiggevallen met vervelende telefoontjes. Vaak zijn deze bedreigend of seksueel intimiderend. De laatste maanden lijkt dit probleem zelfs toegenomen. Om verloskundigen te ondersteunen bij het omgaan met ongewenst gedrag, heeft de KNOV een infographic opgesteld. Deze biedt handvatten en praktische tips hoe om te gaan met ongewenst gedrag in de verloskundigenpraktijk.
Omgaan met ongewenst gedrag
In de infographic staat beschreven welk gedrag onaanvaardbaar en strafbaar is. Daarnaast biedt het tips over hoe om te gaan met ongewenst gedrag, met speciale aandacht voor grensoverschrijdende en bedreigende telefoontjes. Ook worden preventieve maatregelen besproken die je kunt toepassen in jouw praktijk.
Collectieve aangifte: prioriteit door code VPT
Een verloskundige heeft de afgelopen maanden meldingen verzameld voor de beroepsgroep en toegevoegd aan een collectieve aangifte bij de politie. Deze aangifte is geregistreerd met de code “VPT” (Veilige Publieke Taak), waardoor de politie de aangifte prioriteit geeft. Geef deze code dus door als je zelf aangifte doet.
KNOV als aanspreekpunt
Naar aanleiding van deze collectieve aangifte heeft de KNOV contact gehad met de coördinator VPT van de politie. Het is belangrijk om te weten dat strafrechtelijke onderzoeken vaak langdurig zijn en niet alle meldingen strafbaar zijn. Toch blijft het essentieel dat het dossier actief wordt bijgehouden en geüpdatet. Als er minder aangiftes en meldingen binnenkomen, daalt de prioriteit van het onderzoek. Daarom hebben we met de politie afgesproken dat de KNOV vanaf nu het aanspreekpunt is voor verloskundigen en politie bij intimiderende telefoontjes en ander ongewenst gedrag in de verloskundigenpraktijk.
Melden van ongewenst gedrag
Meld ongewenst gedrag of grensoverschrijdende telefoontjes bij de KNOV Helpdesk. De KNOV vindt het belangrijk om bij te houden met wat voor soort ongewenst gedrag verloskundigen allemaal te maken krijgen in de praktijk. Dit kan ongewenst gedrag zijn door cliënten, maar ook door collega’s of door andere mensen met wie je samenwerkt. De meldingen worden verzameld om zo meer politieke druk uit te oefenen voor duurzame oplossingen.
Vanuit de Helpdesk helpen we je graag op weg. Ook kunnen we jou, als jij daar behoefte aan hebt, verwijzen naar de KNOV vertrouwenspersoon voor extra emotionele ondersteuning.