Nieuwsbericht

13 december 2023

In een tijdperk waarin digitale informatie de norm is geworden, realiseren we ons dat een goede, toekomstbestendige website steeds belangrijker is. De doelgroep van verloskundigen bestaat uit zwangeren die in toenemende mate zijn opgegroeid met digitale informatievoorziening. Zij hebben daar verwachtingen bij op het gebied van werking, personalisatie en gebruiksvriendelijkheid. Dat was en is voor de KNOV een belangrijke reden om dit project uit te voeren. Een evenzo belangrijke reden is dat een goede website verloskundigen kan ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Een efficiënte digitale omgeving kan hun taken vereenvoudigen en bijdragen aan een soepelere interactie met cliënten. Ten slotte moet het nieuwe platform fungeren als een baken van betrouwbaarheid te midden van het woud aan online informatie, commerciële uitingen en meningen op verschillende websites en sociale media. Het moet een plek zijn waar zwangeren en hun families kunnen vertrouwen op nauwkeurige, feitelijke informatie te midden van online ruis. 

iO als betrouwbare partner 

Met deze gedachte in ons achterhoofd blikken we terug op een jaar van groei en een mooie samenwerking voor ons project. Begin 2023 hebben we, na zorgvuldige overweging en vergelijking van verschillende bureaus, bewust gekozen voor iO als agency om ons te helpen met het ontwerpen en bouwen van een nieuwe website. Hun expertise en het feit dat zij sinds jaar en dag verantwoordelijk zijn voor Thuisarts.nl hebben ons het vertrouwen gegeven dat deze partij onze wensen perfect zou kunnen vertalen naar een passende oplossing. 

Het ontwerptraject was leerzaam en inspirerend. Creatieve brainstormsessies en diverse ontwerprondes hebben geleid tot een design dat niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook voldoet aan de functionele eisen die we voor ogen hadden. De tevredenheid van cliënten na het uittesten van het ontwerp bevestigt dat we op de goede weg zijn. De website kwam uit de bus als betrouwbaar, informatief en gebruiksvriendelijk. 

Contentcreatie: informeren en betrokkenheid 

Parallel aan dit proces loopt het contentcreatietraject, waarin de vraag 'Welke informatie hebben cliënten nodig om zo volledig geïnformeerd te raken over belangrijke onderwerpen rondom kinderwens, zwangerschap en de postpartumperiode – en wat hebben wij hen te bieden?' centraal stond. Zowel leden als medewerkers van de KNOV waren en blijven betrokken bij het schrijven van nieuwe teksten. Hoewel het aanvankelijk een zoektocht was naar een pragmatische aanpak, hebben we nu een gestaag tempo gevonden en zien we uit naar de voortzetting van dit proces in het komende jaar. Een andere essentiële mijlpaal binnen dit domein was het vormgeven van een nieuwe menustructuur, waarbij we de waardevolle input van ruim twintig cliënten hebben meegenomen.  

Succes en continue verbetering via samenwerking en co-creatie 

In oktober is iO met het daadwerkelijke bouwproces begonnen en momenteel bevindt de technische basis van de website zich in de afrondende fase. Hoewel dit als een voltooiing kan aanvoelen, is het belangrijk te onthouden dat een website eigenlijk nooit 'af' is. De verdere ontwikkeling van functionaliteiten en inhoud zal altijd een agendapunt blijven. Ons doel voor 2024 is het lanceren van de eerste versie van de website. Daarna blijft het verzamelen van feedback van onze leden en cliënten een prioriteit, omdat we geloven dat die inbreng cruciaal is voor continue verbetering.  

Het succes van dit project heeft altijd gelegen in de nauwe samenwerking met verloskundigen en cliënten. Dit was niet alleen een speerpunt in het verleden, maar het zal ook in de toekomst de kern van ons project blijven, omdat we ervan overtuigd zijn dat gezamenlijke inspanningen leiden tot de meest waardevolle resultaten. In totaal hebben al ruim 500 cliënten en verloskundigen directe inspraak gehad op het eindresultaat. Dat is een fantastische hoeveelheid en we zijn ontzettend trots op deze mate van co-creatie. Het afgelopen jaar was een reis vol prestaties en ontwikkelingen. We kijken met vertrouwen en enthousiasme uit naar het komende jaar waarin we ons project verder zullen uitbouwen en verfijnen. 

Dit project wordt mogelijk gemaakt door Kwaliteitsgelden van ZonMw.