Nieuwsbericht

19 september 2022

Vanaf 1 januari 2023 gaan we op een nieuwe, betere manier clientervaringen meten in de geboortezorg. De NPS+ vervalt. We gaan met de Patient Reported Experience Measure (PREM) Geboortezorg aan de slag. Daarmee kunnen alle zorgverleners feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg. De zorgverleners kunnen van deze ervaringen leren en zo (de kwaliteit van) hun zorg verbeteren.  Voor de VSV’s die al eerder willen starten is er vanaf september al de mogelijkheid om te starten. 

Wat is de PREM 

De partijen in de geboortezorg hebben samen een landelijke vragenlijst ontwikkeld, de Patient Reported Experience Measure, ofwel de PREM Geboortezorg. We bieden deze vragenlijst aan elke kraamvrouw, die een levensvatbare baby heeft gekregen, aan. Het is een korte vragenlijst over wat belangrijk is voor de kraamvrouw (de cliënt) en zinvol voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor elk van de organisaties waarvan door de cliënt zorg is ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie.

Per VSV is één zorgdiscipline verantwoordelijk voor de aanlevering 

Per VSV is één zorgdiscipline verantwoordelijk voor de aanlevering van de e-mailgegevens van cliënten. Dit om te voorkomen dat een cliënt meerdere PREMS toegestuurd krijgt. Omdat de verloskundige de coördinerende zorgverlener is van de zwangere en haar begeleidt tijdens haar zwangerschap tot kraamtijd, is de verloskundige de meest logische discipline (zoals ook bij de uitvraag van de NPS+). Maar het kan per VSV verschillen.  Wat er van jou als verloskundige verwacht wordt, wordt binnen je VSV afgesproken. Er volgt binnenkort meer praktische informatie voor verloskundigen over hoe de PREM aangeleverd dient te worden. 

Meer informatie