Nieuwsbericht

16 juni 2025

Het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) heeft haar jaarrapportage over 2024 gepubliceerd. In totaal kwamen er 53 klachten binnen, iets meer dan vorig jaar. Er zijn 55 klachten afgehandeld, waardoor er eind 2024 nog elf openstonden. Net als voorgaande jaren gingen de meeste klachten over communicatie of professioneel handelen. In de bijlage van het jaarverslag lees je hier meer over.

Leren van klachten: tips van verloskundigen

Sinds 2023 vraagt het CBKZ verloskundigen die betrokken waren bij klachtprocedures naar hun leerpunten. Deze komen voort uit gesprekken met cliënten en klachtenfunctionarissen en bieden waardevolle inzichten voor collega’s.

Verloskundigen benadrukken vooral het belang van goede communicatie vooraf: leg werkwijzen en richtlijnen uit, bespreek opties en vraag expliciet toestemming, bijvoorbeeld voor handelingen of aanwezigheid van een student. Ook nazorg wordt genoemd als belangrijk aandachtspunt. 

“Als klager aangeeft niet tevreden te zijn, vaak vlak na de bevalling, en hier wordt een gesprek over gevoerd zorg dan later voor nog een keer nazorg; bel na enige tijd weer naar klager of dat het ook echt goed is. Daardoor blijft er echt niets liggen.”

Aanbevelingen vanuit CBKZ

In het jaarverslag benadrukt het CBKZ dat een proactieve houding van de verloskundige helpt bij een positieve afronding van het klachtproces. Ook is het belangrijk dat de informatie over klachtbehandeling op de praktijkwebsite up-to-date is. Je kunt hierbij eventueel verwijzen naar www.klachtverloskunde.nl.

KNOV biedt verloskundigen vertrouwenspersonen

Vrijwel iedere verloskundige krijgt wel eens een klacht van een cliënt. Regelmatig brengt een klacht stress en twijfel over het eigen handelen met zich mee. De vertrouwenspersonen van de KNOV kunnen mentale en emotionele ondersteuning bieden. Wil je hier meer over weten?  Via mijn Helpdesk in MijnKNOV kun je in contact komen met een vertrouwenspersoon, zij leggen je graag uit wat ze voor je kunnen doen. 

Lid? maak gebruik van de korting

Volgens de WKKGZ moeten praktijkhouders en waarnemers aangesloten zijn bij een klachtenfunctionaris. Ben je lid van de KNOV? Dan kun je met korting een abonnement afsluiten bij het CBKZ. Aanmelden kan via: www.cbkz.nl/knovklachtenregeling

Lees ook: