Na de lange aanleverpauze hebben verloskundigenpraktijken massaal de Perined-aanlevering hervat. Inmiddels zijn gegevens over 92% van alle zwangerschappen met een bevaldatum in 2022, 2023 en 2024 aangeleverd. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting een compleet en betrouwbaar beeld van de geboortezorg in Nederland.
Deze gezamenlijke inspanning laat zien hoe betrokken de sector is bij transparantie, kwaliteitsverbetering en leren van data. Betrouwbare landelijke cijfers kunnen gepubliceerd worden als ongeveer 95% van de gegevens zijn ontvangen. We zijn dus dichtbij, maar de laatste stap moet nog samen worden gezet.
Perined werkt ondertussen samen met softwareleveranciers aan het stroomlijnen en verbeteren van het aanleverproces, zodat dit voor praktijken zo soepel mogelijk verloopt.
Nog niet (volledig) aangeleverd? Jouw aanlevering maakt het verschil
Heb je als praktijk met Onatal of Orfeus de aanlevering nog niet geactiveerd? Of als Vrumun-gebruiker nog niet alle dossiers van 2022 tot en met 2024 aangeleverd? Door dit alsnog te doen, help je de gehele geboortezorgsector. Hoe completer de data, hoe betrouwbaarder het inzicht in de zorg en hoe beter we gezamenlijk de zorg kunnen verbeteren.
Nog geen UZI-servercertificaat? Vraag deze dan aan
Voor veilige digitale gegevensuitwisseling heeft elke praktijk een UZI-servercertificaat nodig. Eén certificaat per praktijk is voldoende. Voor veilige digitale gegevensuitwisseling is het noodzakelijk dat berichten zijn voorzien van deze digitale authenticatie, zodat ontvangers zeker weten van welke praktijk het bericht afkomstig is. Een UZI-servercertificaat kun je aanvragen via de website van het UZI-register.
Controleer de aanlevering van jouw praktijk
In mijnPerined kun je het aantal aangeleverde dossiers van jouw praktijk controleren. Kijk op de pagina Basisrapporten > Basisaantallen > Zorginstelling. MijnPerined wordt maandelijks geüpdatet.
Heb je als Onatal- of Orfeusgebruiker de aanlevering geactiveerd en een geldig UZI-certificaat, maar ontbreken er nog wel (veel) dossiers? Dan kan het samenhangen met een verwerkingsprobleem binnen het systeem van deze leveranciers. Je hoeft dan niets te doen. Op dit moment kijken de softwareleveranciers naar deze problemen en ondersteunt Perined waar mogelijk.
Volledige en tijdige aanlevering is onderdeel van de geldende verplichtingen. Bij uitblijvende aanlevering kunnen bij controles door het Zorginstituut en de NZa vragen of maatregelen volgen.
Contact met de KNOV-Helpdesk
Loop je vast bij het aanleveren of kom je ergens niet uit? Neem dan contact op met de KNOV-Helpdesk. We kunnen niet alles oplossen, maar wel meedenken en je doorverwijzen naar de juiste partij.