KNOV Winkelmandje (0) Menu

Belinstructies

Gepubliceerd: 04 november 2014

Een belangrijk onderdeel van uw werk als verloskundige is uw cliënten voor te lichten over wanneer zij u moeten bellen. Het is belangrijk om uw cliënten goed uit te leggen wanneer zij moeten bellen. Dit voorkomt veel onzekerheid bij hen en mogelijk te laat bellen waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Een heldere belinstructie kan in sommige gevallen letterlijk van levensbelang zijn. Cliënten moeten het gevoel krijgen dat zij u altijd kunnen bellen als zij zich bijvoorbeeld zorgen maken, iets willen vragen of overleggen.

Zwangeren moeten in ieder geval in twee situaties bellen:

  • Bij bepaalde klachten/ problemen
  • Wanneer de bevalling begonnen is

De belinstructie bij bepaalde klachten/problemen

Er is een aantal situaties waarvoor uw cliënte altijd moet bellen. Dit zijn situaties die een gevaar kunnen vormen voor de zwangere en/of haar ongeboren kind. U vertelt uw cliënte duidelijk en begrijpelijk dat zij altijd direct moet bellen bij de volgende signalen:

  • Bij vaginaal bloedverlies
  • Bij hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in de bovenbuik of bovenrug
  • Bij minder bewegingen van je kind dan anders
  • Bij nog geen 37 weken zwangerschap en buikpijn of rugpijn die komt en gaat
  • Bij vruchtwaterverlies
  • Wanneer zij ongerust is

Het is voor de cliënten fijn als zij deze informatie ook op papier hebben. U kunt uw cliënten de patiëntveiligheidskaart geven. Hierop staat bovenstaande informatie goed toegankelijk beschreven. Bovendien kunt u deze informatie onder een duidelijk tabblad op uw praktijksite zetten.

De belinstructie rondom de bevalling

De andere situatie is de belinstructie rondom de bevalling. De laatste tijd zijn er nieuwe inzichten ontstaan over deze belinstructie. Uit onderzoeken blijkt dat zwangeren het erg waarderen als zij gedurende de baring niet alleen gelaten worden. Dit heet continue begeleiding. Continue begeleiding heeft positieve effecten op het verloop van de bevalling. De bevalling duurt gemiddeld korter en eindigt minder vaak in een kunstverlossing of een sectio caesarea. Bovendien hebben de kinderen minder vaak een lage Apgar score na 5 minuten. Het vergroot de tevredenheid van de kraamvrouw over haar bevalling. Tot slot zijn er sterke aanwijzingen dat door continue begeleiding er minder verwijzingen naar de tweede lijn zijn.

Het is dus van belang dat de begeleiding tijdens de bevalling vroeg wordt ingezet. Hiervoor moet de zwangere u op tijd bellen. De nieuwe belinstructie is eigenlijk heel simpel maar ook heel duidelijk: De cliënt moet bellen wanneer zij denkt dat de bevalling is begonnen. Dit betekent dus dat er geen 'minuten' belinstructie meer is. Uw cliënt hoeft niet meer ingewikkeld te doen met het meten van de minuten en bijhouden van de weeën. Nadat u door uw cliënte bent gebeld omdat de bevalling is begonnen, gaat u naar haar toe voor een vroeg eerste bezoek. Dat is voor uw cliënte fijn. Zij kan met u bespreken hoe zij zich voelt en zij kan met u bespreken hoe het verloop van de bevalling zal gaan. Daarnaast verricht u de controles bij haar en haar kind. Afhankelijk van hoever de bevalling gevorderd is, bespreekt u met haar aan welke begeleiding zij behoefte heeft. Zie voor meer informatie de handreiking 'Continue begeleiding in de eerste lijn'.

Ook als u geen continue begeleiding geeft, is het belangrijk om altijd snel na het telefoongesprek bij de zwangere langs te gaan. Zij waardeert dit enorm, het geeft haar het gevoel dat u haar serieus neemt en het geeft haar veel vertrouwen.

Handreiking belinstructies

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen

Beroepsorganisatie van en voor verloskundigen

Word lid