KNOV Winkelmandje (0) Menu

Klachten

Gepubliceerd: 23 augustus 2013, laatste update: 23 mei 2017

Klachtenregeling KNOV

  • Klachtenfunctionaris

Per 1 januari 2017 moet elke zorgaanbieder een klachtenfunctionaris hebben. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is. Ook kan hij de cliënt informeren over de verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. Leden van de KNOV kunnen bij het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg) een abonnement afsluiten voor de klachtenfunctionaris.

  • Geschilleninstantie

Elke zorgaanbieder moet vanaf 1 januari 2017 aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Voor het geval een klacht geen uitkomst biedt, kunnen cliënten een geschil voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie in de zorg.

Die instantie kan een bindende uitspraak doen over het geschil. Ook kan de geschilleninstantie een schadevergoeding toekennen tot €25.000. Leden van de KNOV zijn kosteloos aangesloten bij de Geschilleninstantie Verloskunde en hoeven zich hiervoor niet afzonderlijk aan te melden.

Verloskundigen centra en/of echocentra kunnen eveneens een geschil laten behandelen door de Geschilleninstantie Verloskunde. Voorwaarden zijn:

  • Het centrum verleent eerstelijns verloskundige zorg en er zijn verloskundigen werkzaam.
  • De werkzaamheden van het centrum passen binnen de doelstelling van de KNOV zoals vastgelegd in de statuten van de KNOV.

Niet-leden kunnen een geschil laten beoordelen door de Geschilleninstantie Verloskunde tegen betaling van € 3000 (tarief 2017).

Indien het geschil meer verloskundigen betreft, betaalt men naar rato.

www.geschilleninstantieverloskunde.nl

  • Klachtenregeling KNOV (4 MB alleen voor leden)

Deze informatie is alleen voor leden

Log in en krijg direct toegang tot alle informatie

Inloggen

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen

Beroepsorganisatie van en voor verloskundigen

Word lid