KNOV

“De geboorte van een kind is ook de geboorte van een moeder. Zij heeft haar innerlijke kracht ontdekt.”

Groente en fruit in zwangerschap geeft minder risico op diabetes bij kinderen

11-11-2009

Uit Zweeds onderzoek blijkt dat als aanstaande moeders veel groente en fruit eten, het risico op type 1 diabetes bij hun ongeboren kinderen vermindert.

"Dit is de eerste studie waarin een verband bestaat tussen het eten van groente en fruit tijdens de zwangerschap en de ontwikkeling van type 1 diabetes", zegt onderzoekster Hilde Brekke. In het onderzoek werden 6000 bloedmonsters geanalyseerd van vijfjarigen.

Bij type 1 diabetes produceren bepaalde cellen in de alvleesklier na verloop van tijd minder insuline. Dit leidt uiteindelijk tot insulinetekort en suikerziekte. In het bloed van de kinderen werden antistoffen aangetroffen tegen de insulineproducerende cellen. Van de 6000 onderzochte kinderen had 3% een verhoogd percentage waarden van deze antilichamen, of zelfs een volwaardig type 1 diabetes. Voor moeders die weinig groente en fruit aten tijdens hun zwangerschap was het aantal getroffen kinderen tot twee keer zo hoog.

Het laagste risico werd aangetroffen bij kinderen waarvan de moeders aangaven elke dag groente en fruit te eten.
"We kunnen op grond van deze studie niet zeggen dat groente en fruit zelf deze preventieve werking hebben", zegt Brekke. De onderzoekers zien de voeding van moeders echter als een waarschijnlijke oorzaak.

Bron: agf.nl

PRINT DIT ARTIKEL OF STUUR HET DOOR

Mail een vriend